Gezonde ‘guilty pleasure': Mini-appeltaart

Appeltaart is toch echt wel verreweg mijn favoriete taart. Daar kan geen chocoladecake of kersenvlaai tegenop (veel zullen het vast en zeker niet met mij eens zijn ;). Appeltaart wordt gemaakt op basis van witte bloem, veel suiker en veel roomboter. Absoluut niet gezond dus. Vandaar dat ik dit heerlijke taartje heb omgetoverd in een gezonde variant. Ik heb wat uitgeprobeerd en het resultaat was direct geslaagd. Deze taart is glutenvrij, geraffineerd suikervrij en zuivelvrij. Daarnaast schil ik de appels niet, de meeste vitaminen zitten namelijk nét onder de schil, zonde om weg te gooien! Verder gebruik ik voor dit recept een mini-springvorm, simpelweg omdat ik een standaardspringvorm te groot vind. Indien je toch een grote appeltaart wil maken, gebruik dan ongeveer 4 keer deze hoeveelheid.

NODIG:
Bodem:
– 100 gram amandelmeel (evt. zelf (blanke) amandelen fijnmalen in een keukenmachine)
– 15 gram kokosbloesemsuiker / palmsuiker
– 1 geklutst ei
– 1 el gesmolten kokosolie
– snuf Himalayazout
Vulling:
– 1 kleine Elstar appel, in kleine stukjes met schil (!)
– 25 gram rozijnen
– 1 tl kaneel
– 1 el agavesiroop (of 1 el ahornsiroop of paar druppels stevia)
– 1 el havermout(meel)

Minispringvorm 10 of 12 cm (verkrijgbaar bij o.a. de Xenos)

HOE:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Wel de rozijnen in wat koud water en dep droog met keukenpapier. Meng de stukjes appel, rozijnen, kaneel en agavesiroop en zet opzij.
Meng het amandelmeel met de suiker en het zout. Voeg vervolgens de gesmolten kokosolie en 3/4 geklutst ei toe (niet het hele ei, daar wordt het deeg te nat van), bewaar de rest van het ei en meng alles met een vork. Bekleed de bodem van het springvormpje met bakpapier en vet de gehele springvorm in met wat kokosolie. Bedek de springvorm met 3/4 van het deeg en strooi de havermout (bij voorkeur in meelvorm) op de bodem over het deeg. Doe vervolgens het appelmengsel erin. Rol van het resterende deeg dunne reepjes en leg deze kruislings op de vulling. Smeer tot slot nog wat van het ei op de taart, dit geeft de taart een mooi glansje (hoeft niet per se).
Zet de taart 30 minuten in de oven, draai na 15 minuten de oventemperatuur terug naar 150 graden. Geniet van je heerlijke, gezonde appeltaart!

Leave a Reply to Lotte Joséfa Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>