Ontbijtdrink: gezond & vullend

OntbijtdrinkHet ontbijt, de meest overgeslagen maaltijd. Zonde, want het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het brengt je stofwisseling weer op gang na een nacht ‘vasten’ (vandaar het Engelse woord ‘break-fast’, ‘onderbreek het vasten’), geeft je energie om de ochtend door te komen, voorkomt vreetbuien later op de dag, enzovoort.
Veel mensen slaan hun ontbijt over, simpelweg omdat ze geen tijd hebben (of beter gezegd: niet de tijd nemen ;-)) of omdat ze geen vast voedsel door hun keel krijgen. Op dit laatste heeft de voedselindustrie handig ingespeeld, namelijk het drinkontbijt. Dit drankje bevat alle nodige voedingsstoffen om de ochtend door te komen… Of nouja… ‘voedingsstoffen’. Deze ontbijtdranken zijn vaak overladen met kunstmatige toevoegingen. Ter illustratie, enkele ingrediënten van Goedemorgen ontbijtdrink van Campina: suiker, maltodextrine, oligofructose, verschillende E-nummers, etc.
Om zowel de haastige als de nietzo-hongerige gezonde eters op weg te helpen, hierbij een recept voor een gezonde ontbijtdrink die jou door je ochtend sleept.

NODIG (1 portie):
- 250 ml plantaardige melk (liefst zelfgemaakt, check de recepten: hier, hier en hier)
– 30 gram havermout
– 3 deelblokjes (ontdooide) spinazie of 2 handjes verse spinazie
– 1 banaan
– sap van halve sinaasappel of grapefruit
– halve tl kaneel

HOE:
Blend alle ingrediënten in een blender, keukenmachine of met een staafmixer. Schenk over in een glas en drinken maar!

Tip: maak de ontbijtdrink de avond van tevoren, bijvoorbeeld tijdens het koken, en bewaar in een afsluitbare pot (bijv. een Maisonjar of een weckpot). Scheelt je nog meer tijd in de ochtend!

Tip 2: ook ideaal als snelle lunch voor onderweg!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>