Sap of smoothie?

Tijdens de Gezondheidsstudio afgelopen dinsdag werd door een gast de vraag gesteld wat onze mening was over een slow juicer. Van vruchtensap is inmiddels bekend dat dit, in tegenstelling tot eerdere gedachten hierover, niet gezond is. Het bevat veel suikers, vrijwel evenveel als frisdrank, en de vitaminen zijn nagenoeg allemaal verloren gegaan tijdens het productieproces. Een slowjuicer produceert ook (vruchten)sap, echter ondergaan de groenten en fruit daarbij niet het ‘killing’ productieproces van een standaard vruchtensap. Dus is sap van de slowjuicer dan beter? Of toch maar een smoothie uit de blender? Dit is mijn mening erover.

SLOWJUICER
Laat ik allereerst uitleggen wat een slowjuicer is, want tijdens de avond werd mij ook duidelijk dat niet iedereen bekend is met dit, qua bekendheid, relatief nieuw keukenapparaat.
Een slowjuicer is hetzelfde als een sapcentrifuge; het perst het sap uit het stuk fruit of de groenten. De snelheid van het persen is bij een slowjuicer, zoals de naam al zegt, langzamer, waardoor er zoveel mogelijk voedingsstoffen in het sap bewaard blijven. Daarnaast is een slowjuicer in tegenstelling tot een sapcentrifuge beter in staat het sap uit ‘taaie’ producten te persen, zoals gras.

BLENDER
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat iedereen weet wat een blender is.

SLOWJUICER vs. BLENDER
En dan nu de brandende vraag: wat is nou beter? Sap van een slowjuicer of een smoothie uit de blender?
Eerlijk gezegd is hier geen goed of fout antwoord op te geven, want beide hebben hun voor- en nadelen. Ik geef in ieder geval de voorkeur aan een smoothie uit de blender. Niet alleen omdat ik geen slowjuicer bezit, maar ook omdat een smoothie rijker is aan verschillende voedingsstoffen. Hiermee doel ik met name op vitaminen, eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten.

Sap uit een slowjuicer bevat geen vezels, louter sap, waardoor de voedingsstoffen sneller worden opgenomen in het lichaam dan bij een smoothie. De suikers in het sap worden hierdoor ook sneller opgenomen, wat kan zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel (door de snelle toename van insuline), met als gevolg mogelijk energiedips en gewichtstoename. Het maakt daarbij niet uit dat het hier gaat om ‘natuurlijke’ suikers, want het effect op je bloedsuikerspiegel blijft nagenoeg hetzelfde. Mijn advies is daarom om alleen groenten of gras (Wat? Ja! Tarwegras!) te ‘slowjuicen’, omdat deze minder suiker bevatten.

Voor een zogeheten ‘volledige’ maaltijd, bestaande uit koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten, vezels en vitaminen, is mijn advies om een (groene) smoothie te maken. De voedingsstoffen worden langzamer opgenomen in je lichaam, waardoor je er langer op kan teren en je geen last hebt van insulinepieken en snelle energiedips.

Mijn conclusie is dat sap uit de slowjuicer alleen zinvol is wanneer je behoefte hebt aan een flinke dosis vitaminen, doordat je bijvoorbeeld een aantal dagen te weinig groenten en fruit hebt gegeten of ziek bent geweest. De voorkeur gaat daarbij uit naar zoveel mogelijk groenten en niet te veel fruit (1 stuk fruit is voldoende). Het is beter fruit in zijn geheel te eten in plaats van alleen het sap ervan te drinken.
Voor dagelijkse consumptie geniet een groene smoothie de voorkeur. En om dit artikel helemaal af te maken; KLIK HIER voor mijn vijf favoriete snelle groene smoothies.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>